Waarom jij als (aankomend) ondernemer LinkedIn nodig hebt

 

Als je een bedrijf wil starten komt er veel op je af. En de kans op een goede eerste indruk heb je maar één keer. Maar om succesvol te zijn is blijvende (online) zichtbaarheid belangrijk. Social media en met name LinkedIn kunnen je daar zakelijk heel goed bij helpen.

Connecties

LinkedIn is eigenlijk het verlengde van het netwerken. Waar visitekaartjes ergens tussen papieren verdwijnen, blijven connecties op LinkedIn zichtbaar. Je eigen zichtbaarheid kun je vergroten door actief bij te dragen aan je community. En dat is minder moeilijk dan het klinkt.

Om succesvol te zijn in het algemeen als ondernemer moet je eerst een goed concept hebben. Vervolgens kan je beginnen aan het online zichtbaar maken van dat concept middels een website en communicatie met je doelgroep via voor hun relevante kanalen. LinkedIn heeft wat mij betreft een uniek concept dat ook in de toekomst relevant zal blijven. Het werkt zowel voor mensen die een baan in loondienst zoeken, als voor ondernemers die zaken willen doen. Maar je moet bereid zijn bij te dragen aan je community. Post eens een artikel en deel kennis waar je relaties wat aan kunnen hebben. Reageer op vragen van collega ondernemers, volg relevante organisaties, neem deel aan interessante groepen en boven alles: blijf op de hoogte en draag bij.

wat-haal-je-uit-linkedin-connecties

Verwachtingen

Ik merk dat ondernemers vaak verkeerde verwachtingen hebben van social media. Die wil ik graag uit de lucht helpen: het is geen wondermiddel en er zijn geen trucjes. Als er ondernemers succesverhalen vertellen, heeft dat te maken met goede content die iets toevoegt voor de lezer, een website met een prettige gebruikerservaring, eventueel een gesponsorde campagne en vooral veel energie erin steken. De vraag die ik vaak krijg is: heb je dan ook wel eens opdrachten uit LinkedIn gehaald? Het antwoord is ja. Doordat ik daar een oproepje zag in mijn netwerk, doordat een relatie mij tagde of doordat mensen op mijn profiel terecht kwamen door één van mijn artikelen. Maar ik denk dat ik ook regelmatig indirect opdrachten uit LinkedIn heb gehaald. Mensen zien een bijdrage, zijn nieuwsgierig waarom hun relatie dat geliked heeft, gaan vervolgens op je profiel kijken, klikken door naar je website, slaan die op of nemen contact op. Het is dan ook altijd belangrijk te vragen hoe een klant je gevonden heeft. En dat vergeten veel ondernemers in (de evaluatie van) hun online strategie.

Hoe begin je met LinkedIn

Wellicht heb je dit al, maar als dat niet zo is: maak gewoon eens een profiel aan. Vanuit daar kun je je connecties toevoegen, wat LinkedIn heel gemakkelijk heeft gemaakt. Daarna zijn er allerlei mogelijkheden om je zichtbaarheid bij je netwerk te vergroten. Wil je weten hoe je dat het beste doet? Ik vertel erover tijdens de First Impressions Masterclass. Samen met vier andere professionals op het gebied van social media, ondernemen, fotografie, video en styling zorg ik ervoor dat jij een onuitwisbare eerste indruk kunt maken. Plaatsen zijn beperkt, wees er snel bij want op=op.

masterclass-first-impressions-bridget-lab-twaalf

Scroll naar boven