Handige nieuwe feature voor ondernemers op LinkedIn: content suggestions

LinkedIn biedt bedrijven en organisaties al langer de mogelijkheid om gratis een speciale bedrijfspagina aan te maken. Als je pas begint met je bedrijf kun je natuurlijk ook vanuit je persoonlijke profiel updates delen. Daar zitten zelfs voordelen aan: veel meer contacten zien je posts aangezien je de volgers op je bedrijfsprofiel natuurlijk nog moet werven. Toch geeft het een stukje professionaliteit om een echte bedrijfspagina neer te zetten. Je krijgt ook betere analyse mogelijkheden die aan beheerders van een bedrijfspagina beschikbaar worden gesteld. Je kunt daarmee goed zien wat je acties doen en welke artikelen goed scoren en welke minder. Ook kun je, als je verder gaat groeien, bijvoorbeeld vacatures plaatsen (betaald) en mensen laten aangeven op hun profiel dat ze voor jouw bedrijf werken waar dan naartoe gelinkt wordt.

Content suggestions

Nu heeft LinkedIn de functionaliteit ‘content suggestions’ toegevoegd. Dit is interessant als je meer wilt gaan publiceren (dit kan op verschillende manieren en hoe je dit het beste doet vertel ik je in de workshop tijdens de First Impressions Masterclass). LinkedIn is al een tijd bezig met hashtags en onderwerpen waarover gesproken wordt, zoals Twitter dat ook doet. Je kunt je abonneren op onderwerpen via je persoonlijke profiel waardoor je tijdlijn relevanter wordt. Als je bijvoorbeeld werkzaam bent in ‘automotive’ kan je daar relevante content over volgen. Een goede manier om de gebruikers meer aan LinkedIn te binden en waardevolle interactie te krijgen. In navolging van dit algoritme met door gebruikers gevolgde onderwerpen, kan LinkedIn je nu als ondernemer ook suggesties geven waarover je kunt schrijven.

Hoe je begint

Je gaat naar je bedrijfspagina en dan naar ‘manage page’. Vervolgens zie je links bovenaan ‘content suggestions’. Mind you: ik ben al lid van LinkedIn vanaf het eerste uur en zie vaak functionaliteit in het beginstadium als nog niet iedereen die opties heeft. Het kan dus zijn dat dit voor jou nog niet zichtbaar is. Je zult dan nog even moeten wachten. Daarnaast heb ik een Engelstalig profiel en dat zorgt soms ook voor verschillen. Dit heeft ook negatieve kanten: mijn doelgroep is gemixt en zoekt ook vaak op Nederlandse woorden en volgt Nederlandse content. Als je als ondernemer echt puur gericht bent op de Nederlandse markt zou ik dan ook gewoon voor een Nederlands profiel gaan. Mijn netwerk is zo gemixt dat ik wel gekozen heb voor een Engelstalig profiel en ik publiceer in beide talen en wissel dit af. Daarnaast zorg ik dat er op mijn website eigenlijk bijna altijd een vertaalde versie aanwezig is als het onderwerp voor beide doelgroepen interessant is. Dit is gelukkig ook zichtbaar in mijn content suggesties waarbij ik zowel Nederlandse als Engelse artikelen terug zie bijvoorbeeld. Maar goed, als je de knop ‘content suggestions’ ziet kun je dus van start. Het kan je helpen met nieuwe inspiratie en met het schrijven en delen van content die graag gezien wordt door je doelgroep.

Je start met het aanvinken van interessante vakgebieden, regio’s en senioriteit van je doelgroep:

content-suggestions-linkedin1

Je ziet ook meteen hoe groot je audience is, linksonder. Vervolgens krijg je de trending onderwerpen en artikelen te zien over de afgelopen 15 dagen. Je hebt verschillende opties: een bestaand populair artikel delen of zelf een artikel maken over de aangedragen onderwerpen. Je kunt vanuit dit overzicht ook direct een artikel delen met de knop ernaast.

content-suggestions-linkedin2

Bij de populaire bestaande artikelen staat ook de engagement rate: het aantal unieke betrokkenheidsacties gedeeld door het aantal unieke views onder de geselecteerde doelgroep. Betrokkenheidsacties betreffen likes, comments, shares en kliks en volgacties. Als je hier dus naar kijkt kun je inschatten welk artikel de hoogste kans biedt op interactie met je doelgroep.

Het is sowieso goed om niet alleen maar content te delen over je eigen activiteiten in je bedrijf maar ook artikelen van anderen te delen die interessant kunnen zijn voor je doelgroep. Wat gebeurt er in je branche? Waar hebben je collega ondernemers wat aan? Welke ontwikkelingen zijn leuk gewoon voor een goed gevoel? Niet alles hoeft direct business op te leveren in mijn opinie. Ik volg juist veel bedrijven en mensen die ook regelmatig leuke facts en figures delen of me op de hoogte brengen van wijzigingen in Google omdat dat relevant is voor mijn vakkennis, bijvoorbeeld.

Meer online zichtbaarheid door LinkedIn

Wil je hulp met het schrijven van content of de inzet van LinkedIn voor je bedrijf? Stuur me dan een berichtje en ik kijk graag hoe we jouw organisatie samen meer zichtbaarheid kunnen geven. Wil je eerst de basics leren van het zakelijk gebruik van LinkedIn? Kom dan 2 februari naar de First Impressions Masterclass waar ik een workshop geef over dit onderwerp. Je leert dan niet alleen over LinkedIn, maar ook over de inzet van fotografie, video, styling en socials voor je online zichtbaarheid. Daarnaast ga je naar huis met een professionele portretfoto gemaakt door onze fotograaf. Die kun je dan meteen gebruiken op je LinkedIn profiel! Koop je kaartje hier.

Scroll naar boven