Delen:

Copywriting

Ben je op zoek naar een copywriter die incidenteel of op regelmatige basis stukken kan schrijven of redigeren? Een allround copywriter die zowel online als offline teksten kan schrijven, from scratch of gebaseerd op bestaande input. Of wil je een objectieve kijk op een tekst omdat je er zelf al zo diep in zit en de verbeterpunten niet meer ziet? Behoefte aan eindredactie?

Dat zijn de opdrachten die mijn hartje sneller laten kloppen. Als tekstschrijver is er zo veel mogelijk en dat is misschien nog wel het leukste aan werken als freelance redactrice en copywriter: de diversiteit in je werkzaamheden. Geen week, geen dag, geen uur is hetzelfde en ondertussen leer je ook nog ontzettend veel over andere vakgebieden door het (in)lezen en doen van research.

Wat is een goede tekst?

Deze vraag is eigenlijk niet eenduidig te beantwoorden. Als je jezelf hier al eens mee bezig hebt gehouden zal je ongetwijfeld grote vriend Google hebben geraadpleegd. En vond je tientallen websites met tips en randvoorwaarden wat wel en niet mag voorkomen in een goede tekst. Bij webteksten speelt SEO natuurlijk ook een grote rol: je wilt goed gevonden worden. Maar veel mensen verliezen zich bij het schrijven in alle eisen van en trucjes voor Google. Als ik een tekst schrijf probeer ik die te schrijven voor de lezer. Wat zoekt de lezer en hoe kan ik met mijn tekst hem of haar zo goed mogelijk helpen. En daar schuilt misschien ook wel de beste tip in: hoe lees jij zelf? Als je kijkt naar je eigen zoek- en scangedrag tijdens het zoeken naar informatie, kan je veel leren over de opbouw van een tekst.

Een lange lap tekst achter elkaar doet veel mensen al snel afhaken. Korte alinea’s met logisch opgebouwde koppen en tussenkoppen juist veel minder. De lezer kan dan snel scannen of de tekst waarschijnlijk de informatie zal bevatten die hij zoekt. Door middel van highlighting kun je ook snel de aandacht trekken om bepaalde belangrijke keywords uit te lichten in de tekst. Die woorden vallen dan direct op en als je het goed doet, zijn dat ook de belangrijke woorden passend bij het onderwerp waar de lezer naar zoekt. Uiteindelijk is zo’n tekst veel waardevoller dan een tekst geschreven voor het algoritme van Google.

Voordelen copywriting uitbesteden

De voordelen van copywriting uitbesteden aan een freelancer tekstschrijver zijn in mijn opinie:

  • Op piekmomenten snel de gewenste content geleverd
  • Geen vaste loonkosten
  • Altijd een frisse, objectieve blik doordat ik geen onderdeel ben van je organisatie
  • Minder tijd kwijt aan teksten schrijven en dus onder de streep ook minder geld: door mijn ervaring kost het mij per tekst minder moeite en tijd om een artikel te (her)schrijven dan iemand zonder deze achtergrond

Copywriter inhuren? Ik kan je helpen om jouw doelen te verwezenlijken middels rakende content. Ik kan teksten leveren in het Nederlands of Engels. Als content gebaseerd moet worden op bestaande content kan dit vanuit het Nederlands, Engels en Duits. Neem contact met mij op om de mogelijkheden door te spreken.