Delen:

Communicatieadvies

Ben je zelf niet thuis in het communicatievak en zoek je handreikingen om je communicatie in goede banen te leiden? Heb je het gevoel dat je op elk social medium moet zijn en weet je niet waar je moet beginnen? Dan kan het handig zijn om eens iemand met een communicatieachtergrond naar je ideeën te laten kijken. Ik kan snel voor je overzien wat de belangrijkste kanalen zijn en wat je ervoor moet doen om daar aanwezig te zijn.

Ik hoor vaak mensen zeggen dat ze absoluut op Facebook én Twitter én LinkedIn én én én moeten zitten. Om vervolgens daar allemaal accounts te hebben die zelden worden geüpdatet en waar amper iets nieuws te lezen is. Dan kan je beter een netwerk kiezen waar het grootste deel van je doelgroep te verwachten is en daar alle aandacht aan geven. Hetzelfde geldt voor een blog. Dat wil tegenwoordig ook iedereen om daar vervolgens niet consequent mee om te springen. Je hoeft niet te zitten waar ‘iedereen’ zit. Het is belangrijker om te kijken of je doelgroep daar ook zit. Als je daar meer informatie over hebt, ga je een plan maken.

Communicatieplan

Naast het tekstuele plan op lange en korte termijn, vind ik het altijd fijn om te werken met een jaarkalender; wat doe je wanneer. Het dwingt je vooruit te kijken; met welke evenementen moet ik rekening houden in mijn planning? Is er bijvoorbeeld een interessante beurs in november die ik alvast moet inplannen? Of als ik wil worden meegenomen in een externe nieuwsbrief, wat is daarvoor de uiterlijke aanleverdatum? Planning is het halve werk. Vervolgens kan je ook gaan schatten hoeveel uur de activiteiten in beslag zullen nemen en wat ze kosten. Vergeet hierin ook vooral niet de (evenement)evaluatie en analyse, zoals bijvoorbeeld met Google Analytics voor de websites en de speciale analytics van social media zoals de statistieken vanuit LinkedIn, YouTube en Facebook.

Hulp nodig? Let me know….